Przejdź do treści

Ilustracja

specjalność art
Prowadzący: dr Bogna Sroka-Mucha

Bio

Działa w zakresie ilustracji artystycznej i projektowej.Jest autorką scenariuszy i plastyki do serii 26 filmów animowanych pt. „Czapu Czipu” Filmy prezentowane były na wielu festiwalach w kraju i za granicą oraz emitowane były w TVP ABC.Jest autorką serii edukacyjnych książek dla dzieci „Czapu Czipu” zostały wydane przez wydawnictwo Harper Collins. Zajmuje się również ilustracją prasową.Współpracowała m.in. z Traveler National Geographic, Elle, Newsweek, Forum.

Opis kursu

W pracowni realizowane są projekty dotyczące szeroko pojętej ilustracji artystycznej jak i projektowej.

Z zakresu ilustracji artystycznej powstają książki tj. pop-up book, leporello, anaglify, silent book, picture book, komiksy, ilustracje przestrzenne, instalacje artystyczne itp.

Z zakresu ilustracji projektowej powstają ilustracje prasowe, ilustracje na produkt, ilustracje pod aplikacje, książki edukacyjne, sensoryczne, elementarze, gry planszowe, infografiki, przewodniki, plakaty, patterny, storyboardy oraz grafiki koncepcyjne itp.

Prowadzący: dr hab. Małgorzata Niespodziewana-Rados

Bio

Artystka sztuk wizualnych, absolwentka Wydziału Grafiki ASP w Krakowie. W swoich pracach odnosi się do biografii, tekstów i twórczości artystek awangardowych, m. in. K. Kobro, E. Rosenstein, M. Jaremy. Ważnym elementem w jej pracy jest zainteresowanie Dalekim Wschodem. Autorka koncepcji ciała uniwersalnego oraz cyklu wykładów i warsztatów zatytułowanych „Japonia Forever”, a także cyklu wystaw „Grafika. Kontynuacja”; współzałożycielka Grupy 13 – kobiet graficzek. Stworzyła serię komiksów: Komiks Białe Haribo, Komiks Czarne Haribo oraz Komiks Złote Haribo. Autorka ponad 40 wystaw indywidualnych, wzięła udział w ponad 150 grupowych wystawach w kraju i za granicą, m. in.: w Muzeum Narodowym w Krakowie, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Muzeum Współczesnym Wrocław, Muzeum Śląskim w Katowicach, Uppsala Art Museum w Szwecji, Mino Washi Paper Museum, The Museum of Fine Arts w Gifu w Japonii, Polish Museum of America w Chicago, Muzeum Papiernictwa w Dusznikach Zdroju i innych. Laureatka wielu nagród i wyróżnień.

Opis kursu

Ilustracja książkowa, autorska, użytkowa, komiks.

Dodatkowa możliwość zgłębienia warsztatu introligatorskiego (szycia książki, wykonania miękkiej i twardej okładki, suchego tłoku, wykonania leporello, szycia japońskiego oraz innych obiektów artystycznych), techniki pop up book, łączenia ilustracji z grafiką warsztatową, self-publishing – od projektu po realizację.

Prowadzący: mgr Dominika Bobulska

Bio

Rocznik 1988. Absolwentka Wydziału Grafiki ASP w Krakowie. W twórczości artystycznej porusza tematy związane z percepcją zjawisk świata natury i subiektywnością ich postrzegania oraz zagadnienia granic czytelności, budowania metafory za pomocą środków wizualnych i relacji między słowem pisanym a obrazem.

Zajmuje się także ilustracją, projektowaniem graficznym oraz projektowaniem ubioru.

Uczestniczyła w wystawach i projektach organizowanych m.in. przez Bunkier Sztuki, Miesiąc Fotografii, Międzynarodowe Centrum Sztuk Graficznych, Zbiornik Kultury i Międzynarodowy Festiwal Kultury Komiksowej Ligatura.

Od 2018 roku zatrudniona na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego. Prowadzi zajęcia z ilustracji i projektowania graficznego. Aktualnie przygotowuje pracę doktorską zatytułowaną „Zapach ziemi” pod kierunkiem prof. UP dr hab. Małgorzaty Niespodziewanej-Rados.

Opis kursu

Program pracowni skupia się na zdobywaniu umiejętności operowania metaforą, skrótem i symbolem oraz doskonaleniu warsztatu ilustratorskiego poprzez sięganie do różnorodnej tematyki i technik.

Studenci realizują dwa duże zadania na semestr – jedno z listy proponowanych tematów i jedno własne. Jest to okazja do wykonania projektów wymagających formalnie, warsztatowo i treściowo, takich jak seria ilustracji do prozy lub artykułów prasowych, artbook czy dłuższa forma narracyjna. Podczas pracy nad zadaniami semestralnymi studenci uczą się także organizacji warsztatu pracy, planowania etapów realizacji projektu oraz przygotowania do druku.

Dodatkowo w trakcie każdych zajęć studenci wykonują krótkie ćwiczenia, najczęściej w formie pojedynczej ilustracji lub zestawu szybkich szkiców koncepcyjnych. Ich realizacja jest okazją do zapoznania się z nowymi technikami oraz zmierzenia ze zróżnicowaną tematyką i podejściem do ilustracji.

Prowadzący: dr Magdalena Żmijowska

Bio

Magdalena Żmijowska w swojej twórczości koncentruje  się na łączeniu różnych mediów scalając ze sobą ilustrację, fotografię i nowe media. Razem z przedstawicielami dziedzin medycznych projektuje książeczki dla dzieci o charakterze terapeutycznym, które skupiają się m.in na wykrywaniu ślepoty barw u dzieci. Z dużą przyjemnością przenosi bohaterów starych fotografii do nowych niekiedy uwspółcześnionych przestrzeni nadając im wyjątkowy wymiar i nowe życie. Brała udział w ponad 50 wystawach poświęconych ilustracji takich jak: Salon Ciekawej Książki w Łodzi, Bologna Children’s Book Fair w Bolonii, Salon ilustratorów w Poznaniu, czy też Illustrative w Berlinie. Projekty ilustracyjne były drukowane w takich magazynach jak: Ammo Magazine, Kneon, Parceque, Never Lazy, Rude Magazine, Hash, La Meme, Spindle Magazine, Nowa Femme, Lounge Magazine czy Fragile. Od 2015 roku współpracuje z Dworem w Stryszowie – Oddziałem Zamku Królewskiego na Wawelu. Od 2012 roku związana z Międzynarodowym Plenerem Ilustratorów organizowanym przez BWA w Zamościu. www.zmijowska.pl

Opis kursu

Ryzyko, popełnianie błędów, rozwój wyobraźni, przekraczanie własnych granic i bycie wolnym to tylko niektóre z punktów, które realizowane są w mojej pracowni.  Niemal na każdych zajęciach eksperymentujemy i odblokowujemy kreatywność dzięki licznym technikom ilustracyjnym (kolaż, praca z wyobraźnią, rysunek syntetyczny, portret pamięciowy itp.).

Przebywamy w świecie książek dla dzieci, ilustracji prasowej, komiksu, książek artystycznych czy nowoczesnych cyfrowych projektów, które szturmem podbijają digital art market. W pracowni realizowane są również projekty dzięki którym możemy poznać kolejne etapy tworzenia własnych publikacji książkowych, paternów czy plakatów.